387 87 11 11
Víc než nemocnice.

Informace pro pozůstalé

Vážení pozůstalí,
smrt blízkého člověka je jedním z nejtěžších okamžiků v životě. Dovolte nám vyslovit hlubokou lítost nad ztrátou vašeho blízkého.

I přes zármutek, který prožíváte, je však nezbytné vyřídit zákonem dané záležitosti spojené s úmrtím a pohřbem. Pro ulehčení této těžké životní situace si vám dovolujeme nabídnout několik praktických informací, které by vám mohly pomoci při jejím řešení.


ROZCESTNÍK:


▪︎ Informace o úmrtí

O úmrtí je vždy informována osoba blízká (je-li známa) nebo jiná osoba, jež je uvedena ve zdravotnické dokumentaci zemřelého.

Detailnější informace o průběhu nemoci a úmrtí vám na vaši žádost poskytne ošetřující lékař oddělení. 

▪︎ Osobní věci

Osobní věci, tedy oblečení, obuv, hygienické potřeby, knihy, časopisy, kompenzační pomůcky atd., včetně kartičky pojištěnce, jsou uloženy na oddělení, kde pacient zemřel a po předložení průkazu totožnosti jsou vydány osobě blízké. Osobní věci jsou na oddělení uchovány po dobu 3 měsíců od úmrtí, poté budou v souladu s příslušnými předpisy Nemocnice České Budějovice, a.s. z oddělení odstraněny a jejich vyzvednutí již nebude možné. 

Cennosti a postup pro vyzvednutí cenností z depozita Nemocnice České Budějovice, a.s.

Cennosti, tedy finanční hotovost nad 200 Kč, zahraniční měna, klíče, čipy, klíče a karty od automobilu, platební karty, vkladní a šekové knížky zemřelého podléhají řízení o pozůstalosti. Cennosti jsou nahlášeny příslušnému okresnímu soudu a jsou uloženy v depozitu nemocnice do doby vydání rozhodnutí o pozůstalosti. Vyzvednout cennosti v nemocnici tedy může až osoba uvedená v Usnesení soudu o dědickém řízení, které nabylo právní moci anebo notář pověřený soudem jako správce pozůstalosti. 

K vyzvednutí pozůstalosti uložené v depozitu se můžete dostavit osobně a budete potřebovat:

  • Originál nebo úředně ověřenou kopii Usnesení soudu o dědickém řízení, které nabylo právní moci
  • Občanský průkaz

Úřední hodiny pro vyzvednutí cenností z depozita:

pondělí 7:0011:30 12:0015:00
úterý 7:0011:30 12:0015:00
středa 7:0011:30 12:0016:00
čtvrtek 7:0011:30 12:0015:00
pátek 7:0011:30 12:0014:00


Pro zaslání pozůstalosti uložené v depozitu poštou budete potřebovat: 

  • Písemnou žádost s úředně ověřeným podpisem, popřípadě žádost s přiloženou kopií občanského průkazu (OP), na kterou napíšete, že souhlasíte s poskytnutím kopie OP a pod toto prohlášení se podepíšete
  • Originál nebo úředně ověřenou kopii Usnesení soudu o dědickém řízení, které nabylo právní moci

Po zpracování se pozůstalost vždy zasílá na adresu uvedenou v Usnesení. Cennosti jsou zasílány jako cenné psaní na dodejku do vlastních rukou. V případě finanční hotovosti je zasílána poštovní poukázka doporučeně do vlastních rukou.

Žádost zašlete na adresu:

Nemocnice České Budějovice, a.s.
Budova vedení – pokladna
B. Němcové 585/54
370 01 České Budějovice

▪︎ Osobní doklady

Dokladyobčanský průkaz, řidičský průkaz a cestovní pas, které měl zemřelý v době úmrtí v nemocnici u sebe, jsou předány v souladu s příslušnými právními předpisy na Magistrát města České Budějovice.

Ostatní doklady vojenská knížka – odevzdat na obvodní vojenskou správu; zbrojní průkaz, průkaz o povolení k pobytu, potvrzení o přechodném pobytu na území ČR, průkaz o povolení k trvalému pobytu, pobytovou kartu rodinného příslušníka občana Evropské unie nebo průkaz o povolení k trvalému pobytu občana Evropské unie – odevzdat Policii ČR; Kartičku pojištěnce vracet příslušné zdravotní pojišťovně není zákonnou povinností.

▪︎ Kompenzační pomůcky

Kompenzační pomůcky – mechanické a elektrické invalidní vozíky, zvedáky a polohovací lůžka se vrací dodavateli. V případě, že nevíte, kdo zemřelému tyto pomůcky dodal, obraťte se na zdravotní pojišťovnu zesnulého. Nevrací se berle, hole, sedačky do vany, chodítka, nástavce na WC, klozetová křesla.

▪︎ Zařizování pohřbu

Nemocnice není zprostředkovatelem vypravení pohřbu a zaměstnanci nemocnice nejsou oprávněni poskytovat informace o pohřebních společnostech a jejich službách. Pozůstalí si provozovatele pohřební služby zvolí sami dle vlastního výběru. Zařizovatel pohřbu na oddělení, kde pacient zemřel, předloží průkaz totožnosti na jehož základě mu bude vydán List o prohlídce zemřelého. 
 

Doklady potřebné pro zajištění pohřbu:

  • list o prohlídce zemřelého
  • průkaz totožnosti zařizovatele pohřbu
  • rodný a oddací list zesnulé osoby, případně další dokumenty zemřelého (jsou-li zařizovateli pohřbu k dispozici)

Věci vhodné pro zajištění pohřbu: 

  • oblečení pro zemřelého (vhodné jsou přírodní materiály)
  • fotografie zemřelého k použití na parte nebo k vystavení v obřadní síni

▪︎ Uložení těla zemřelého

Tělo zemřelého je uloženo na Patologickém oddělení nemocnice po dobu 48 hodin. Po překročení této lhůty je poskytovatel péče oprávněn si účtovat poplatek za každý započatý pracovní den ve výši 300 Kč včetně DPH.

Pozůstalí se nemohou se zemřelým v nemocnici rozloučit, o to mohou požádat pohřební službu. Jestliže jsou osoby blízké přítomny v době, kdy je zemřelý ještě na lůžku a dovolují-li to okolnosti, mohou se se zemřelým rozloučit na oddělení po předchozí domluvě s lékařem.

Oblečení pro zesnulého se předává pohřební službě, která zařizuje pohřeb, nikoli Patologickému oddělení.

Upozornění: Oddělení patologie nevydává žádnou dokumentaci a nevystavuje úmrtní list.

▪︎ Úmrtní list

Oprávněnými osobami pro vydání úmrtního listu jsou podle § 25, odstavec 5 zák. č. 301/2000 Sb. manžel, partner, rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, sourozenci a dále fyzická osoba, která na vydání úmrtního listu prokáže právní zájem nebo osoba, která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti anebo osoba, která je vypravitelem pohřbu.

Úmrtní list vydává úřad pověřený vedením matrik, v jehož matričním obvodu osoba zemřela a je zasílán na doručenku do vlastních rukou vypraviteli pohřbu.

Kontakt:

Matriční úřad, oddělení matrik, matrika úmrtí
Historická budova radnice
nám. Přemysla Otakara II. č. 1/1
1. patro, kancelář č. 111
tel. 386 802 117

▪︎ Starobní důchod

Úmrtí vašeho blízkého ohlaste na příslušné okresní správě sociálního zabezpečení nebo na poště, kde byl důchod vyplácen. Nepřevzatý starobní důchod je zaslán na depozitní účet a podléhá řízení o pozůstalosti.
 

▪︎ Řízení o pozůstalosti

Vyřízení pozůstalosti není krátkodobá záležitost, při standardním průběhu vše trvá zhruba půl roku. Pro zahájení dědického řízení nemusíte nic podnikat. Vyčkejte, až vás kontaktuje notář, kterému dědické řízení přidělí příslušný soud.  

▪︎ Státní sociální podpora

Pohřebné je sociální příspěvek, který má pomoci uhradit náklady spojené s pohřbem nezaopatřeného dítěte nebo rodiče nezaopatřeného dítěte. Jedná se o sociální dávku nezávislou na výši příjmu žadatele. Tento příspěvek je určen tomu, kdo vypraví pohřeb nezaopatřenému dítěti nebo rodiči nezaopatřeného dítěte.

Podmínkou je, že žadatel má trvalý pobyt a bydliště na území ČR a zemřelý měl ke dni úmrtí trvalý pobyt na území ČR.

Výše pohřebného činí 5 000 Kč (údaj k roku 2024). Zpětně lze o něj požádat nejpozději do 1 roku ode dne pohřbení.

Nárok na výplatu dávky vzniká dnem podání žádosti.

Žádost lze vyzvednout na krajské pobočce Úřadu práce, vytisknout, případně i vyplnit na stránkách ÚP nebo MPSV v sekci formuláře včetně příloh.

Doklady potřebné k uplatnění Žádosti o pohřebné:

  • doklady totožnosti žadatelů, u dětí rodné listy, ev. jiné doklady prokazující, že zesnulý byl rodičem nezaopatřeného dítěte
  • úmrtní list
  • faktura za vypravení pohřbu, doklad o zaplacení nákladů spojených s vypravením pohřbu
  • doklad o datu pohřbení
  • u nezaopatřeného dítěte jedno z následujících potvrzení (Potvrzení o studiu, Potvrzení o zdravotním stavu nezaopatřeného dítěte, Potvrzení o neschopnosti soustavně se připravovat na budoucí povolání nebo vykonávat výdělečnou činnost pro nemoc či úraz, Potvrzení o vedení v evidenci ÚP pro uchazeče o zaměstnání po skončení povinné školní docházky do 18. roku věku nebo Rozhodnutí o přerušení studia na VŠ v souvislosti s těhotenstvím, porodem či rodičovstvím)

Oficiální informace o pohřebném a podrobnější informace najdete na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí (mpsv.cz), nebo Úřadu práce (uradprace.cz).

Upozornění: V případě, že nevzniká nárok na pohřebné, náklady na pohřeb se odečítají z dědictví.

▪︎ Vdovský, vdovecký a sirotčí důchod

Žádost pozůstalé osoby o vdovský, vdovecký nebo sirotčí důchod vyřizuje Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ).

Další podrobné informace lze získat na Oddělení důchodového pojištění Okresní správy sociálního zabezpečení dle místa bydliště nebo na webových stránkách ČSSZ (www.cssz.cz) či Ministerstva práce a sociálních věcí (www.mpsv.cz).

▪︎ Nárok na pracovní volno

Na základě nařízení vlády č. 590/2006 Sb., kterým se stanoví okruh a rozsah jiných důležitých osobních překážek v práci, existuje nárok na pracovní volno s náhradou mzdy:

  • na 2 dny při úmrtí manžela, druha nebo dítěte a na další den k účasti na pohřbu těchto osob,
  • na 1 den k účasti na pohřbu rodiče a sourozence, rodiče a sourozence manžela, jakož i manžela dítěte nebo manžela sourozence a na další den, jestliže zaměstnanec obstarává pohřeb těchto osob, a na nezbytně nutnou dobu,
  • nejvýše na 1 den, k účasti na pohřbu prarodiče nebo vnuka nebo prarodiče manžela nebo jiné osoby, která sice nepatří k uvedeným fyzickým osobám, ale žila se zaměstnancem v době úmrtí v domácnosti, a na další den, jestliže zaměstnanec obstarává pohřeb těchto osob.


▪︎ Duchovní útěcha

V případě potřeby duchovní útěchy můžete kontaktovat nemocniční kaplany bez ohledu na váš světový názor či náboženské vyznání. 

Kontakt:
e-mail: kaplan@nemcb.cz
telefon: +420 601 308 584
Bližší informace: www.nemcb.cz/duchovni-sluzba/